Aktualny harmonogram zajęć
Istotny CAL – Centrum Aktywności Lokalnej w Ostródzie
Celem projektu jest ułatwienie dostępu do wysokiej jakości usług społecznych 80 osobom (55K,25M) zagrożonym wykluczeniem społecznym, w tym minimum 30 osobom z niepełnosprawnością, zamieszkującym na terenie gmin miejskiej lub wiejskiej Ostróda poprzez utworzenie Centrum Aktywności Lokalnej i prowadzenie tam zajęć w formie wsparcia dziennego skutkujących rozwojem kompetencji społecznych, opiekuńczo-wychowawczych, ICT uczestników w okresie od 1.06.2021r. do 30.06.2023r.
W projekcie przewidziano zadania:
1.Indywidualna diagnoza uczestników.
2.Indywidualne poradnictwo specjalistyczne.
3.Wsparcie rodzin w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych. 4.Organizacja i wsparcie grupy samopomocowych i wolontariackich działających
na rzecz osób wykluczonych/zagrożonych wykluczeniem społecznym.
5.Usługi wspierające prawidłowe funkcjonowanie rodziny i przyczyniające się
do podniesienia jakości codziennego życia.
6.Wykorzystanie TIK.
7.Usługi opiekuńczo-wychowawcze dla dzieci i młodzieży.
8.Usługi wzmacniające więzi społeczne i przeciwdziałające społecznej izolacji.
Uczestnikami projektu będą:
- a) osoby lub rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym,
- b) otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (w takim zakresie, jakim jest to niezbędne dla wsparcia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych wsparciem).
Każdy z uczestników zostanie poddany wieloprofilowej diagnozie zasobów i deficytów przez zespół specjalistów, na podstawie której dla każdego uczestnika przygotowana zostanie indywidualna ścieżka wsparcia obejmująca minimum 3 formy wsparcia. W efekcie uczestnicy, ich otoczenie zwiększą aktywność społeczną, podniosą kompetencje społeczne, opiekuńczo-wychowawcze, zwiększą wiarę w siebie i motywację do rozwoju osobistego. Funkcjonowanie Centrum Aktywności Lokalnej będzie integrowało uczestników projektu z otoczeniem, społecznością lokalną.
REKRUTACJA:
Procedura rekrutacji i realizacji proj. zapewniać będzie pełen dostęp osób z niepełnosprawnościami w zakresie udziału, użytkowania, zrozumienia, komunikowania się i korzystania z ich efektów na równi z osobami pełnosprawnymi. Nikt nie będzie również dyskryminowany ze względu na płeć. Projekt jest równościowy, tzn. wspiera w większym stopniu grupy znajdujące się w trudniejszym położeniu (kobiety i osoby z niepełnosprawnościami).
Wymagane będzie spełnienie przynajmniej 1 z przesłanek określonych w art. 7 ustawy z dnia12.03.2004r. o pomocy społecznej lub art.1 ust.1ustawy z dnia 13.06.2003r. o zatrudnieniu socjalnym lub wytycznych z zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa
z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014-20 – na podstawie oświadczenia.
II etap – kryteria merytoryczne preferować będą osoby z następujących grup:
- Osoby o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, osoby z niepełnosprawnością sprzężoną, osoby z zaburzeniami psychicznymi, w tym z niepełnosprawnością intelektualną i z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi – na podstawie orzeczenia lub zaświadczenia lekarskiego.
- Osoby lub rodziny korzystające z PO PŻ – na podstawie zaświadczenia o korzystaniu z PO PŻ.
- Osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym doświadczające wielokrotnego wykluczenia społecznego, tj. z powodu więcej niż jednej
z przesłanek (wskazanych w definicji osoby zagrożonej ryzykiem ubóstwa i/lub wykluczenia społecznego).
Preferencja osób z grup opisanych w pkt 1-2 polegać będzie na przydzieleniu im 100 pkt. W przypadku pkt.3 polegać będzie na przyznaniu za każdą z przesłanek 20 pkt:
- ubóstwo – na podstawie oświadczenia o pobieraniu zasiłków z OPS (nie dotyczy 500+),
- sieroctwo – na podstawie oświadczenia,
- bezdomność – na podstawie oświadczenia,
- bezrobocie – na podstawie zaświadczenia z PUP,
- długotrwałe bezrobocie – na podstawie zaświadczenia z PUP,
- niepełnosprawność w stopniu lekkim – na podstawie orzeczenia,
- długotrwała lub ciężka choroba – na podstawie zaświadczenia lekarza
lub oświadczenia pracownika OPS, - przemoc w rodzinie – na podstawie oświadczenia,
- ochrona ofiar handlu ludźmi – na podstawie oświadczenia,
- ochrona macierzyństwa lub wielodzietności – na podstawie oświadczenia,
- bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych
i wielodzietnych – na podstawie opinii pracownika OPS/PCPR lub pedagoga szkolnego, - trudności w integracji cudzoziemców – na podstawie oświadczenia,
- trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego – na podstawie oświadczenia,
- alkoholizm lub narkomania – na podstawie zaświadczenia lekarskiego
lub oświadczenia pracownika OPS, - osoby przebywająca w pieczy zastępczej lub opuszczająca pieczę zastępczą – na podstawie oświadczenia,
- osoby nieletnie, wobec których zastosowano środki zapobiegania
i zwalczania demoralizacji i przestępczości, zgodnie z ustawą z dnia 26.10.1982r. o postępowaniu w sprawach nieletnich – na podstawie oświadczenia, - osoby przebywające w MOW i MOS, o których mowa w ustawie z dnia 7.09.1991r. o systemie oświaty – na podstawie zaświadczenia z MOW
lub MOS, - członkowie gospodarstw domowych sprawujący opiekę nad osobą
z niepełnosprawnością, o ile co najmniej jeden z nich nie pracuje
ze względu na konieczność sprawowania opieki nad osobą
z niepełnosprawnością – na podstawie oświadczenia, - osoby niesamodzielne – na podstawie oświadczenia potwierdzonego przez pracownika OPS,
- zdarzenie losowe/sytuacja kryzysowa – na podstawie oświadczenia, potwierdzonego przez pracownika OPS. Przyjęte zostaną os. z najwyższą liczbą punktów.
W czasie 2 rekrutacji przyjętych zostanie po minimum 40 osób, w tym minimum 15 osób z niepełnosprawnością.
Zadanie nr 1 INDYWIDUALNA DIAGNOZA UCZESTNIKÓW
Potrzeba wynika z konieczności zaplanowania dla każdego uczestnika indywidualnej ścieżki obejmującej minimum 3 formy wsparcia. W okresie 16-30.06.2021r. (1 rekrutacja) i 16-30.06.2022r. (2 rekrutacja) zespół w składzie: psycholog, doradca zawodowy, oligofrenopedagog wytypowany przez Stowarzyszenie AMICUS, dokona wieloprofilowej diagnozy zasobów i deficytów poprzez analizę złożonej dokumentacji oraz przeprowadzi spotkanie z każdym przyjętym uczestnikiem w CUP w Ostródzie w celu zaplanowania najbardziej adekwatnych minimum 3 form wsparcia. Po jej ustaleniu z każdym BO zostanie podpisany kontrakt/umowa zbliżony w formie do kontraktu socjalnego.
Zadanie nr 2 INDYWIDUALNE PORADNICTWO SPECJALISTYCZNE
Potrzeba wynika ze specyfiki grupy docelowej, która by pokonać bariery uniemożliwiające integrację ze społecznością lokalną, wykluczenie/zagrożenie wykluczeniem potrzebuje wsparcia specjalistycznego (psychologicznego, prawnego, psychoterapii uzależnień). Poradnictwo odbywać się będzie w CUP w Ostródzie, który to budynek dostosowany jest do potrzeb os. z niepełnosprawnościami (szerokości wejść, winda, dostosowane toalety, przed budynkiem dedykowane miejsca parkingowe).
Dyżury odbywać się będą w różne dni tygodnia, w godz. popołudniowych. Wsparcie udzielane będzie uczestnikom bez względu na ich płeć. Uczestnicy otrzymają specjalistyczną pomoc w rozwiązywaniu indywidualnych problemów. Założono, że z poradnictwa skorzysta 40 osób (po 20 w cyklu), a wsparcie prowadzone będzie
IX 2021 – VI 2023 z wyłączeniem miesięcy wakacyjnych.
Zadanie nr 3 WSPARCIE RODZIN W ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW OPIEKUŃCZOWYCHOWAWCZYCH
W ramach zadania przewidziano prowadzenie zajęć SZKOŁY DLA RODZICÓW
(10 osób w każdym cyklu). Podczas zajęć realizowane będą zagadnienia:
- Etapy dorastania i dojrzewania, specyficzne zachowania dziecka,
w tym z niepełnosprawnością intelektualną wg psychologii rozwojowej. - Współczesne zagrożenia (narkotyki, alkohol, zaburzenia behawioralne).
- Rodzice wobec zagrożeń: substancje psychoaktywne.
- Rodzice wobec zagrożeń: uzależnienia behawioralne.
- Komunikacja interpersonalna(werbalna i pozawerbalna).
- Asertywność-Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów.
- Dyscyplina w wychowaniu.
- Konsekwencja: nagroda i kara.
- Rola granic w wychowaniu.
- Zachęcanie dziecka do współpracy i samodzielności.
- Przemoc (fizyczna, psychiczna, seksualna – postępowanie w takich przypadkach).
- Równość szans kobiet i mężczyzn w życiu rodzinnym, społecznym, zawodowym.
Każdy z tematów realizowany będzie przez 4h. Zaj. odbywać się będą w cyklu 12 x 4h /tygodniowo w okresie IX – XII 2021 (cykl 1) i IX – XII 2022 (cykl 2) w siedzibie CUP. W wyniku udziału w zajęciach rodzice zwiększą umiejętność przeciwdziałania formom przemocy stosowanym wobec dzieci, jak również podniosą kompetencje opiekuńcze i wychowawcze.
Zadanie nr 4 ORGANIZACJA I WSPARCIE GRUP SAMOPOMOCOWYCH
I WOLONTARIACKICH DZIAŁAJĄCYCH NA RZECZ OSÓB WYKLUCZONYCH/ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM
W ramach zadania powstaną 3 grupy:
- SAMOPOMOCY,
- WOLONTARIATU,
- SELF-ADWOKACI.
Założono, iż w każdej znajdzie się po 8 uczestników w każdym cyklu. Zajęcia grup SAMOPOMOMOCY i SELF-Adwokatów odbywać się będą 2 razy w miesiącu po 4h w CUP w Ostródzie w okresie IX 2021 – I 2022 (1 cykl) i IX 2022 – I 2023 (2 cykl), natomiast grupa wolontariuszy spotykać się będzie 4x w miesiącu I-VI 2022 (1 cykl)
i I-VI 2023 (2 cykl).
GRUPA SAMOPOMOCY składać się będzie z osób dorosłych.
GRUPA WOLONTARIATU z dzieci i młodzieży,
SELF-ADWOKACI przede wszystkim z osób z niepełnosprawnością, które będą również rekrutowane do grup samopomocy i wolontariatu.
GRUPA SAMOPOMOCY podejmie działania mające na celu upodmiotowienie osób narażonych na wykluczenie – udzielenia im pomocy. Os. wykluczone/zagrożone wykluczeniem to często ludzie, którzy mają niskie poczucie wartości, świadomość problemów i ograniczeń z nich wynikających. Źle się czują w towarzystwie osób nie mających podobnego problemu, czerpią satysfakcję i mają poczucie bezpieczeństwa tylko w towarzystwie sobie podobnych. Zaletą grupy samopomocowej jest to, że ma jasno ukierunkowany cel, związany z pomocą. Grupa samopomocowa daje poczucie bycia częścią wspólnoty, która akceptuje, mobilizuje i wspiera, wprowadza pewną regularność w życie uczestników, zobowiązanie do przychodzenia, poczucie odpowiedzialności za siebie i innych członków grupy.
WOLONTARIAT. Grupa wolontariuszy wśród których będą osoby z niepełnosprawnością (zwłaszcza) intelektualną podejmować będą akcje pomocy osób z zaburzeniami pamięci przebywającymi w ośrodku pobytu całodobowego, np. w Samborowie „Leoniszki”. Organizować będą spotkania integracyjne, rozmowy, gry i zabawy, zajęcia rozwijające sprawność umysłową i fizyczną. Wolontariusze poprzez działanie nabywać będą konkretne umiejętności społeczne, merytoryczne, które mogą być przydatne w życiu.
SELF-ADWOKATURA to występowanie we własnym imieniu przez osób z niepełnosprawnością intelektualną – stają się oni rzecznikami własnych spraw. Większość osób z niepełnosprawnością intelektualną nie jest słuchanych, sprawują oni niewielką kontrolę nad własnym życiem, nie są traktowani z szacunkiem. Często wynika to z niedoceniania ich umiejętności. Wielu członków rodzin i profesjonalistów nadal postrzega os. z niepełnosprawnością jak dzieci i nie pozwala im na swobodę w podejmowaniu decyzji, popełniania błędów i uczenia się sprawowania większej kontroli nad własnym życiem Zajęcia prowadzone będą z wykorzystaniem różnorodnych, znanych metod szkoleniowych: miniwykładu, dyskusji, pracy indywidualnej, pracy w grupie, burzy mózgów, wypowiedzi indywidualnej na forum, odgrywania ról w scenkach rodzajowych. Specyfika pracy z self−adwokatami polega na tym, że:
1.czas przeznaczony na wykonanie zadań będzie dłuższy;
- instrukcje wykonania ćwiczenia należy wprowadzać w etapach;
3.opisując zadanie należy posługiwać się wieloma przykładami;
4.ćwiczenie należy uwzględnić umiej. i możliwości poznawcze każdej osoby
z niepełnosprawnością intelektualną.
5.duży nacisk należy położyć na element dramy w podejmowanych zagadnieniach. Podczas zajęć należy stworzyć warunki do występowania osób
z niepełnosprawnością intelektualną w omawianych sprawach. Efektem będzie wzrost poczucia własnej wartości i umiej. interpersonalnych.
Zadanie nr 5 USŁUGI WSPIERAJĄCE PRAWIDŁOWE FUNKCJONO
WANIE RODZINY I PRZYCZYNIAJĄCE SIĘ DO PODNIESIENIA JAKOŚCI CODZIENNEGO ŻYCIA
AKADEMIA RODZINY. Realizowane będą zajęcia stacjonarne w cyklu 3h / tygodniowo w okresie IX 2021 – I 2022 (cykl 1) i IX 2022 – I 2023 (cykl 2) w siedzibie CUP. W ramach zajęć w systemie stacjonarnym realizacji będą następujące moduły:
- WIZERUNEK (6h) – wizerunek i dbałość o niego w kontekście otoczenia, pracy zawodowej, edukacji.
- BUDŻET DOMOWY (12h) – jak gospodarować budżetem i racjonalnie wydatkować środki, stereotypy w zakresie ról społecznych w tym zakresie.
- ZDROWY STYL ŻYCIA (18h) – aktywność fizyczna jako niezbędny aspekt zdrowego życia. W ramach zajęć praktycznych prowadzone będą zajęcia nordic-walking.
- WARSZTATY KULINARNE (18h) – jak przygotowywać niedrogi, zdrowy posiłek.
Zakupione zostanie wyposażenie kuchni zgodnie z zasadą uniwersalnego projektowania. W wyniku udziału w zajęciach uczestnicy zwiększą samodzielność
w życiu codziennym i podniosą kompetencje interpersonalne, opiekuńcze i wychowawcze.
Zadanie nr 6 WYKORZYSTANIE NOWOCZESNYCH TECHNOLOGII INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNYCH
W okresie I 2022 – VI 2022 (1 cykl) i I 2023 – VI 2023 (2 cykl) zorganizowane zostaną zajęcia, których celem będzie zwiększenie umiejętności z zakresu obsługi narzędzi TIK. W każdym cyklu wsparciem objęte zostaną 2 grupy po 10 osób. Kurs dla każdej gr. trwać będzie 32h. Uczestnicy w czasie zaj. poznają sposoby obsługi laptopa, tabletu. Zakładanie i obsługa poczty e-mail. Następnie poznają sposoby wykorzystywania technologii ICT w życiu codziennym (wyszukiwanie ofert pracy, składanie CV on-line, regulowanie rachunków, korzystanie z konta internetowego). Poznają zalety internetu i zagrożenia związane z cyberprzemocą, sposoby zapobiegania. Poznają sposoby korzystania z narzędzi ICT do monitorowania postępów edukacyjnych dzieci. Uczestnicy rozwiną kompetencje ICT oraz kreatywność i innowacyjność. Uczestnicy podzieleni zostaną na grupy według posiadanych umiejętności. Zaj. prowadzone będą w siedzibie CUP 2h/tyg. dla każdej z grup.
Zadanie nr 7 USŁUGI OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
Usługi dla dzieci realizowane będą w 3 dni w tygodniu w 2 formach.
- ZAJĘCIA Z ROBOTYKI (1 grupa – 10 osób, 1 x 3 h / tyg.) zajęcia rozwijające kompetencje ICT, a także kreatywność, innowacyjność i umiejętność współpracy w grupie. Uczestnicy tworzyć będą z klocków roboty, które poprzez zastosowanie oprogramowania i akumulatorków będą się poruszać. Zakupione zostaną tablety i klocki. Sprzęt ten umożliwi kontynuowanie prowadzenia zajęć po zakończeniu realizacji projektu.
- ZAJĘCIA SOCJOTERAPEUTYCZNE DLA DZIECI. Prowadzone będą 2 dni
w tygodniu, po 3h w siedzibie CUP. Przyjęto, że korzystać będzie 15 dzieci narażonych na brak właściwej opieki rodziców w czasie wolnym od zajęć szkolnych oraz młodzieży niewydolnej wychowawczo i potrzebującej specjalistycznego wsparcia. W szczególnym obszarze oddziaływań socjoterapeutycznych będą dzieci z zaburzeniami zachowania, nadpobudliwością, agresją. Terapeutyczna rola zajęć – przy pomocy odpowiednio dobranych ćwiczeń, zabaw – na organizowanie sytuacji, które dostarczą dziecku nowych doświadczeń przeciwstawnych do doświadczeń urazowych i pozwolą wyćwiczyć i wypróbować w bezpiecznych warunkach nowe sposoby zachowania. Zajęcia w celu ich uatrakcyjnienia prowadzone będą przy zastosowaniu magicznej ściany. W zakresie metod stosowane będą: drama, zabawa, taniec. Metody te można stosować w połączeniu z wykorzystaniem ściany. W razie potrzeby dla dzieci z niepełnosprawnością prowadzona będzie terapia pedagogiczna. U dzieci biorących udział nastąpi wzrost umiejętności społecznych, ICT, poprawa umiejętności funkcjonowania w grupie, w szkole, w środowisku lokalnym. Obie formy wsparcia prowadzone będą IX 2021 – VI 2022 (1 cykl) i IX 2022 – VI 2023 (2 cykl).
Zadanie nr 8 ZAJĘCIA I PRZEDSIĘWZIĘCIA WZMACNIAJĄCE WIĘZI SPOŁECZNE I PRZECIWDZIAŁAJĄCE SPOŁECZNEJ IZOLACJI
W ramach realizacji okresie IX 2021 – VI 2021 (1 cykl) i IX 2022 – VI 2023 (2 cykl)
prowadzone będą zajęcia z
- GIER PLANSZOWYCH w 2 grupach po 10 osób w wymiarze 2h / co 2 tygodnie Uczestniczyć w nich będą mogły dzieci, młodzież, dorośli, w tym również osób z niepełnosprawnością. Dzięki zakupowi gier i wyposażenia możliwa będzie kontynuacja zajęć po zakończeniu realizacji zadania. Gry planszowe rozwijają wewnętrzne zdyscyplinowanie, które nakazuje przestrzeganie reguł gry. Kształtują też samodzielność myślenia i działania, kreatywność w podejmowaniu rozsądnych decyzji, przewidywanie sytuacji problemowych i podejmowanie działań w celu ich rozwiązania, uspołeczniają.
- WARSZTATY TEATRALNE. Prowadzone będą w wymiarze 3h/co 2 tyg. w okresie IX21-VI22 (1 cykl) i IX22-VI23 (2 cykl) – grupa 10 osób. Celem będzie stworzenie amatorskiej grupy teatralnej, integrującej os. w różnym wieku z udziałem także osób z niepełnosprawnościami. Uczestnicy ćwiczyć będą prezentację artystyczną poprzez emisję głosu, dykcję, interpretację. Angażowani będą również w przygotowanie scenografii, rekwizytów. Uczestnicy zajęć przeciwdziałających społ. izolacji wyjeżdżać będą na spektakl do Teatru im. Jaracza w Olsztynie, Teatru Muzycznego w Gdyni oraz do kina. Dwukrotnie uczestnicy zorganizują festyn rodzinny dla siebie i społeczności lokalnej, podczas których zaprezentują efekty działań – wystąpi zespół teatralny, zorganizowane zostanie stoisko gier planszowych, a poczęstunek przygotują uczestnicy zajęć kulinarnych.
Harmonogram od 11 października